گروهی متفکر مسلمان، و بیشتر ایرانی، در قرن چهارم


اخوان الصفا
دکتر حمید عنایت:
- فلسفه به نظر اخوان «پس از نبوت ارجمندترین پیشه» است.
- فضیلت دانش در این است که تا چه اندازه بر انگیزنده کردار خردمندانه می شود.
- در مسائل دینی تا جایی که بتوان اجتهاد کرد نباید به تقلید گروید.
- سرآغاز فلسفه، دانش دوستی، میانه آن، آگاهی از حقایق امور به بالاترین حد توانایی بشری، و فرجام آن گفتار و کردار بر وفق دانش است.
- علوم سیاسی به نظر اخوان بر پنج گونه است:
1) سیاست نبویه (کشورداری پیامبران) یعنی وضع نوامیس برای روانهای بیمار و پیراستن آن از عادات بد.
2) سیاست ملوکیه (کشورداری شهریاران) دانش راه های حفظ نوامیس پیامبران و احیای سنن آن و دفاع از حق و پیکار با دشمنان دین.
3) سیاست عامیه (کشورداری توده) فرمانروایی بر توده مردم.
4) سیاست خاصیه (خانواده داری)
5) سیاست ذاتیه (خودشناسی) دانشی که هرکس باید از خویشتن و خصائص خود داشته باشد و نیز تفکر و تأمل در امور خویش.
در دانش سیاسی امروز این تظریه اخوان، مکتب اصالت چندگانگی pluralism نام دارد و مقصود آن روا بودن مشربهای گوناگون سیاسی در داخل جامعه به شرط رعایت یک سلسله اصول مورد اتفاق و اجماع عامه مردم است و این مشرب اخوان با نظریه دیگر آنان راجع به تأثیر محیط طبیعی و جغرافیایی بر خصائص روحی هر قوم تناسب دارد.
جنبه دیگری از شیوه فکری اخوان که لازمه مشرب اصالت چندگانگی است احترام آنان در حق مذاهب دیگر و بیزاریشان از تعصب در امور اعتقادی است که به گفته ایشان « دیده آدمیان را از بینش حقیقت باز می دارد و بدین جهت برادران ما باید در جستارهای عقلی خود از آن بپرهیزند.»
یک جنبش روشن بین ایرانی در دامن فرهنگ اسلامی
دکتر حمید عنایت
اطلاعات سیاسی و اقتصادی شماره 130
دکتر حمید عنایت:
- فلسفه به نظر اخوان «پس از نبوت ارجمندترین پیشه» است.
- فضیلت دانش در این است که تا چه اندازه بر انگیزنده کردار خردمندانه می شود.
- در مسائل دینی تا جایی که بتوان اجتهاد کرد نباید به تقلید گروید.
- سرآغاز فلسفه، دانش دوستی، میانه آن، آگاهی از حقایق امور به بالاترین حد توانایی بشری، و فرجام آن گفتار و کردار بر وفق دانش است.

- علوم سیاسی به نظر اخوان بر پنج گونه است:
1) سیاست نبویه (کشورداری پیامبران) یعنی وضع نوامیس برای روانهای بیمار و پیراستن آن از عادات بد.
2) سیاست ملوکیه (کشورداری شهریاران) دانش راه های حفظ نوامیس پیامبران و احیای سنن آن و دفاع از حق و پیکار با دشمنان دین.
3) سیاست عامیه (کشورداری توده) فرمانروایی بر توده مردم.
4) سیاست خاصیه (خانواده داری)
5) سیاست ذاتیه (خودشناسی) دانشی که هرکس باید از خویشتن و خصائص خود داشته باشد و نیز تفکر و تأمل در امور خویش.
در دانش سیاسی امروز این تظریه اخوان، مکتب اصالت چندگانگی pluralism نام دارد و مقصود آن روا بودن مشربهای گوناگون سیاسی در داخل جامعه به شرط رعایت یک سلسله اصول مورد اتفاق و اجماع عامه مردم است و این مشرب اخوان با نظریه دیگر آنان راجع به تأثیر محیط طبیعی و جغرافیایی بر خصائص روحی هر قوم تناسب دارد.
جنبه دیگری از شیوه فکری اخوان که لازمه مشرب اصالت چندگانگی است احترام آنان در حق مذاهب دیگر و بیزاریشان از تعصب در امور اعتقادی است که به گفته ایشان « دیده آدمیان را از بینش حقیقت باز می دارد و بدین جهت برادران ما باید در جستارهای عقلی خود از آن بپرهیزند.»
یک جنبش روشن بین ایرانی در دامن فرهنگ اسلامی
دکتر حمید عنایت
اطلاعات سیاسی و اقتصادی شماره 130
برای توضیح بیشتر در خصوص زندگی دکتر عنایت بروید به :
برچسبها: کوته نوشت ها
0 نظر:
ارسال یک نظر
اشتراک در نظرات پیام [Atom]
<< صفحهٔ اصلی