۱۳۸۸ مهر ۱۱, شنبه

بورخس، کتاب و کتابخانه

... گمان می‎کنم امرسون جایی نوشته است که کتابخانه یک جور غار جادویی است ، پر از آدمهای مرده و آن آدمهای مرده ، وقتی صفحات آن‎ها را باز کنید ، می‎توانند دوباره متولد شوند.می‎توانند به زندگی برگردانده شوند.
... میل دارم چیزی هم درباره افلاطون بگویم. به خاطر می‌آورم که برناردشاو گفته است که افلاطون نمایشنامه نویسی بود سقراط را اختراع کرد، همچنانکه چهار نفری که انجیل را نوشتند، نمایشنامه نویسانی بودند که مسیح را اختراع کردند. این حرف شاید مبالغه باشد، اما واقعیتی مسلم در آن هست.
... از یکی از آباء کلیسا گفته دیگری نقل شده است . گفته است : دادن کتاب به دست آدم جاهل به همان اندازه خطرناک است که دادن شمشیر به دست کودکان.... سنکا در یکی از نامه‎های متعددش با کتابخانه‎های بزرگ مخالفت کرد و خیلی بعد از آن ، شوپنهاور نوشت که بسیاری از مردم خریدن کتاب را با خریدن مندرجات آن ، اشتباه می‎گیرند.
بعضی وقت ها که به کتاب‎هایی که در خانه دارم نگاه می‎کنم ، به نظرم می‎رسد که عمرم کفاف خواندن آن‎ها را نمی‎دهد، با وجود این نمی‎توانم در برابر وسوسه خریدن کتاب‌های تازه مقاومت کنم.هرگاه به کتاب فروشی می‎روم و کتابی در مورد یکی از موضوع‎های ذوقی‌ام – مثلا شعر انگلیسی باستان یا اسکاندیناوی باستان – می‌بینم، به خودم می‎گویم : "حیف که نمی‎توانم این کتاب را بخرم چون یک نسخه‎اش را الان در خانه دارم."
از کتاب : این هنر شعر – نویسنده: خورخه لوییس بورخس – ترجمه میمنت میرصادقی و هما متین رزم– انتشارات نیلوفر – چاپ اول بهار 1381–– تیراژ 2200 نسخه

برای خواندن مطلبی پیرامون بورخس به اینجاها سر بزنید.
بورخس در ویکی پدیا
هویت بورخس
بورخس و تـﺄثير آن بر ادبيات داستاني معاصر ايران
خورخه لوئیس بورخس ,اسطوره‌ی بی مرزی ادبیات
دانلود کنید "یک روز از زندگی خورخه لوئیس بورخس"

برچسب‌ها:

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی