۱۳۸۷ اسفند ۱۱, یکشنبه

اسطوره های شاهنامه در یک نگاه - فریدون - کاوه

فریدون- به دنیا آمد و مادرش "فرانک" بدور از چشم نگهبانان ضحاک به مرغزاری گریخت ولی پدر فریدون "آبتین" بدست نگهبانان کشته می شود.
فریدون در البرز کوه به مردی نیک سپرده می شود و تا شانزذه سالگی می رسد پس از آن به جستجوی مادر برمی آید و فرانک را پیدا می کند و از گذشته خود آگاهی می یابد.
در این زمان ضحاک از بزرگان اقرار به دادخواهی خود می گبرد اما آزاده مردی بنام "کاوه" که فرزندان او را خوراک مارها کرده بودند و آخرین فرزند او نیز در نوبت قرار گرفته بود، فریاد دادخواهی برمی آورد و پیش بند آهنگری خود را بر سر درفش می کند و در کوی بازار سر به شورش بر می دارد.
کاوه مردم را به پیروی فریدون فرا می خواند و فریدون در این زمان به شورشیان پیوست و چرم پاره کاوه را به گوهر و سنگهای قیمتی بیاراست و آن را "درفش کاویانی" نام نهاد.
"کیانوش" و "شادکام" دو برادر فریدون بودند که همراه او رو به "اروند رود" نهادند برای جنگ با ضحاک.
فریدون کاخ ضحاک را تسخیر می کند و دو دختر جمشید شاه "ارنواز" و "شهرناز" را که در بند ضحاک بودند آزاد می کند. ضحاک بخه هندوستان رفته بود و توسط یکی از یاران خود بنام "کندرو" از ورود فریدون آگاه می شود.
او به کاخ می رود و فریدون را در کنار دختران جمشید می یابد به او حمله می کند اما توسط فریدون مجروح می شود و سروش آسمانی به فریدون پیام می رساند که ضحاک را به کوه البرز ببرد و درآنجا به بند کشد.

برچسب‌ها:

0 نظر:

ارسال یک نظر

اشتراک در نظرات پیام [Atom]

<< صفحهٔ اصلی