اومانیسم
دکتر محدرضا شفیعی کدکنی :
اگر خودکامگی فکری اشاعره که در نیمه اول قرن پنجم به عنوان پایگاه فکری ایدئولوژیک اقوام ترک نژاد سلجوقی هر لحظه خود را استوارتر می کرده است، نبود، شاید مسیر تاریخ ایران از نوعی دیگر بود. متاسفانه در دوره های بعد و بعدتر پیدایش نوابغی از نوع جلال الدین رومی و دیگر عرفا – که مدافعان بی چون و چرای تفکر اشعری بودند – مجالی به آزادی اندیشه نداد و هرچه از قرن چهارم دورتر می شویم آزادی فکر و زمینه های اومانیستی کمرنگ و کمرنگ تر می شود.
اگر خودکامگی فکری اشاعره که در نیمه اول قرن پنجم به عنوان پایگاه فکری ایدئولوژیک اقوام ترک نژاد سلجوقی هر لحظه خود را استوارتر می کرده است، نبود، شاید مسیر تاریخ ایران از نوعی دیگر بود. متاسفانه در دوره های بعد و بعدتر پیدایش نوابغی از نوع جلال الدین رومی و دیگر عرفا – که مدافعان بی چون و چرای تفکر اشعری بودند – مجالی به آزادی اندیشه نداد و هرچه از قرن چهارم دورتر می شویم آزادی فکر و زمینه های اومانیستی کمرنگ و کمرنگ تر می شود.
از کتاب « آفرینش و تاریخ»
برای توضیح بیشتر در خصوص کتاب بروید به :
برچسبها: کوته نوشت ها
0 نظر:
ارسال یک نظر
اشتراک در نظرات پیام [Atom]
<< صفحهٔ اصلی